Cel savas akcijas - Personības pilnveidošanas centrs
  • +37167292808
  • +37128336927

Vai gan nav labāk nomērķēt ar šķēpu uz mēnesi un trāpīt tikai ērglim, nekā nomērķēt ar šķēpu uz ērgli un trāpīt tikai klintij? Ogs Mandino

Cel savas akcijas

01.12.2015 Lauma Lūse – Kreicberga
Konsultē psihoterapeite un „Triviums” konsultante Jolanta Cihanoviča un
Personības pilnveidošanas centra direktore,
personīgās meistarības trenere Indra Melbārde.

Šis ir personību laikmets, un uzņēmums pirks tevi – personību, nevis vienu no masas. Vai atceries, kāpēc izvēlējies tieši konkrēto zobārstu vai kosmetologu, pie kura dodies gadiem ilgi? Vai dzirdēji par viņu labas atsauksmes? Reklāmas uzrunāja? Varbūt tev viņu ieteica? Kļūsti arī tu pamanāma un iemācies pārdot sevi gan esošajā uzņēmumā, gan konkurences tirgū, ja apsver domu par iespējamām pārmaiņām.

Publicēts:
Žurnāls "UNA" 2015. gads

Ikviena no mums principā ir pašnodarbinātā, un uzņēmums ir tavs klients, kuram tu pārdod savus pakalpojumus.

Vispirms izvēlos, ko vēlos

Darba vidē ir līdzīgi kā jebkurā lugā, kurā aktierim piedāvā nospēlēt lomu... Ja uzņēmums „spēlē” „Purva bridēju”, vai tu esi ar mieru būt Kristīne? Tu vari izvēlēties – „jā” vai nē”. Ja tu saki „jā”, tad tas vēl nenozīmē, ka tu uzreiz varēsi atsaukties barona bildinājumam, jo vispirms tomēr būs jāmīl Edgars. Bet, ja tu saki „nē”, jo nevari paust mīlestību pret dzērāju, tad tu nevari būt Kristīne. Tik vienkārši! Taču tas nenozīmē, ka citā uzņēmumā tev nebūs vietas. Tu vari iet uz citu darbu un „spēlēt Sarkangalvīti”, kur neviens nav jāmīl, tikai jāstaigā ar pīrādziņiem.

Veiksminieces formula: Darba tirgū izlikšanās neatmaksājas, tāpēc solis Nr.1 ir katrai no mums saprast, ko es patiešām gribu, kas ir mans sapņu darbs un sapņu profesija un tad viss sakārtojas pats no sevis, tad var arī labi pelnīt. Vai arī – jāiemīlas savā darbā, kas nav neiespējami. Taču reizēm ieguldām savu enerģiju pienākumos, kas nepatīk, tracina vai rada vienaldzību. Mokāmies gan pašas, gan vadība, un nav skaidrs – kuram tad to visu vajag? Aktuālie jautājumi – vai mums ir pa ceļam? Kāds ir mans ceļš? Vai uzņēmums atbilst manām vērtībām? Dari darbu, ko māki vislabāk, ko mīli un kas sniedz gandarījumu.

Uzņēmums ir mans klients

Ikviena no mums principā mūsdienās ir pašnodarbinātā – tas, ko tu dari, ir tavs bizness. Uzņēmums ir tavs klients, kam tu pārdod savus pakalpojumus un vēlies, lai viņš ar tiem ir apmierināts. Ja uzņēmums nebūs apmierināts ar tavu biznesu, nekāds imidžs nepalīdzēs, jo darbi joprojām runā spēcīgāk. Savukārt, ja uzņēmumam imidžs ir svarīgāks nekā rezultāti, patiesībā apdraudēti ir visi, jo šis uzņēmums drīz bankrotēs.

Veiksminieces formula: Tu neesi tikai darbiniece, bet palīgs savam vadītājam un kolēģiem un esi ieradusies, lai palīdzētu šim uzņēmumam.

Jūs nopirksiet mani!

Mēs savā darbā varam būt labas/arvien labākas/vislabākās speciālistes. Un vienmēr vislabākais darbinieks var kļūt vēl labāks! Tad arī nevajadzēs izmisušai skraidīt pa pasauli, sevi reklamējot un piedāvājot ar atlaidēm, bet gluži pretēji – uzņēmumi stāvēs rindā, lai tevi „nopirktu”, un tu būsi tā, kas izvēlēsies.

Veiksminieces formula: Lai sevi „pārdotu” (un uzņēmums tevi „nopirktu”), atbildi sev uz jautājumiem: kāpēc, lai pircējs izvēlētos tieši tevi? Ar ko tu esi atšķirīga? Kas tevī ir tāds, ar ko vari būt interesanta? Ko māki labāk nekā citi? Kā vari palīdzēt uzņēmumam? Fokusējies uz stiprajām pusēm un padari sevi īpašu citu acīs.

Esmu dzīva, tāpēc mācos

Uzņēmuma vadība nav tavi vecāki, kuriem bērnībā teici – laidāt mani pasaulē (pieņēmāt darbā), nu tad paši vainīgi – rūpējieties par mani! Lidojums no jebkuras ligzdas var būt sāpīgs. Jo, kāpēc, lai uzņēmums tevi algotu, ja tu protestē – šo es nedarīšu un to es nedarīšu? Darba valoda ir rīcība, un pat pavisam ikdienišķas situācijas par mums pastāsta daudz vairāk nekā iedomājamies. Ja interesējies par visu jauno un esi gatava uzņēmuma vīzijai, tās pārmaiņām, reorganizācijai, arvien jaunākām tehnoloģijām (nevis sēdēt pie rakstāmmašīnas – punkts un āmen!), mēs ik dienu augam. Apgalvojot, ka savu profesiju jau sen esi apguvusi un neko jaunu mācīties nedomā, tu samazini savu vērtību darba devēja acīs.

Veiksminieces formula: Gatavība mācīties, attīstīties un mainīties ir trīs vaļi, kas tevi kā personību ceļ debesīs. Mēs mācāmies katru dienu, neejot skolā. Nav nekā bīstamāka par profesionālo meistarību, kad jūties sasniegusi griestus, jo visbūtiskākais uzdevums ir neapstāties! Tirgus mūsdienās ļoti ātri attīstās, un uzņēmums ir ieinteresēts, lai mēs darītu vairāk un efektīvāk, kā arī interesētos par visu jaunāko savā profesionālajā jomā, sekojot līdz aktualitātēm. Tad arī būs skaidrāks priekšstats, kādas ir perspektīvas par to, kā nozare attīstās, un galu galā būsi gatavāka dažādiem pavērsieniem.

Īsta, smaidīga un pozitīva

85% no iespējamiem panākumiem ir atkarīgi no prasmes komunicēt ar citiem – spējai strādāt kopā ar kolēģiem un iederēties kolektīvā, attieksmei pret darbu un dzīvi kopumā. Cilvēki ir noguruši no negatīvisma un apzināti vai neapzināti tiecas tur, kur ir īstums, pozitīvisms, smaids un enerģija.

Veiksminieces formula: Tas, ka tu ļoti labi runā, vēl nenozīmē, ka esi izcila saskarsmē, jo vai tu māki arī klausīties, sadzirdēt un empātiski sajust otru? Vai māki pielāgoties, un tomēr nepāršaut pār strīpu, lokoties kā vītols vējā? Kāpjot uz augšu pa karjeras kāpnēm, būvē karjeru uz stabiliem pamatiem un nekāp uz citu cilvēku galvām! Latvija ir ļoti maza un, pateicoties sociālajiem kontaktiem, slava, kā arī neslava kā ēna nāk tev līdzi.

Izrādu iniciatīvu – man ir ko teikt!

Tu cel savas akcijas darba tirgū, izprotot uzņēmuma mērķus un nākot klajā ar iniciatīvu un ieteikumiem pie darba devēja (pārāk bieži apmeklējumi gan darba devējam var šķist apgrūtinoši). Iniciatīvas pamatā ir lojalitāte pret uzņēmumu, gatavība uzņemties atbildību ne tikai par savu tiešo darbu, bet par uzņēmumu kopumā. Iniciatīva ir jaunu ideju ieviešana, vēlme darīt vairāk, gatavība ieguldīt vairāk nekā tiek prasīts. Kad mainām darba vietas, un jaunais darba devējs zvana iepriekšējam, viņš patiesībā testē tavu profesionālo reputāciju. To veidojam mēs pašas!

Veiksminieces formula: Kāpēc gan lai kāds cits tevī pamanītu labo un vērtīgo, ja tu pati to nedemonstrē? Tev ir jābūt redzamai! Jo  pamanāmie, spilgtie saņems vairāk bonusa punktus priekšniecības acīs, nekā centīgās pelēkās peles, kas klusi sēdēs kaktiņā, raujoties melnās miesās. Mums joprojām ir jāmācās sevi pasniegt, nevis kautrīgi nolīst maliņā. Nevis uzbāzties, bet pasaulei rādīt, ka es esmu, ka daru, ka man ir viedoklis. Sapulcēs uzdod jautājumus, izsaki savu attieksmi, piesakies uz darbiem, esi pozitīva, enerģiska.

Vai jūs mani redzat? Pašreklāma

Teiciens „slikta reklāma arī ir reklāma” nestrādā personības pašreklāmā. Lai gan vienas sievietes CV bija spīdošs un visādā ziņā viņa atbilda augstajam amatam, turklāt sociālajos tīklos viņa bija atspoguļojusi braucienus uz konferencēm, sniedzot priekšstatu, ka ir mobila un aktīva, bija viens trekns mīnuss. Katrā otrajā bildē viņa bija redzama ar vīniņu rokā, un tika izdarīti secinājumi, ka sievieti interesē tusiņš, nevis darbs. Nav šaubu, ka facebook un twitter atspoguļo tikai daļēju realitāti, un priekšstats par cilvēku var būt maldinošs. Taču jautājums – vai tu vispār esi sociālajos tīklos? Kā tu izskaties? Cik daudz laika, pēc ierakstiem un aktivitātēm spriežot, tur pavadi? Ja tu esi visur, pa kuru laiku strādā? Taču no redzamības viedokļa ir vēlams sevi ik pa laikam rādīt. Arī reklamētās preces tiek biežāk pirktas. Nākamais jautājums, protams, ko esi ar mieru paust ar savu zīmolu – vārdu un uzvārdu? Vai tu demonstrē, ka tev ir dažādas intereses, ka esi piedalījusies projekta tapšanā vai mācījusies kursos, vai arī taisi tikai selfijus? Vai tu apspried nopietnus tematus un paud uzskatus, vai uzspied share par to, ka „visi vīrieši ir cūkas”, raksti rasistiskus komentārus un pārkāp sarkano līniju (par tabu tēmām uzskata reliģiskās, politiskās un seksuālās pārliecības)? Ir būtiski, lai tavas vērtības, kuras sludini sociālajos tīklos, nebūtu pretrunā ar uzņēmuma vērtībām. Viena sieviete dabūja darbu labdarības organizācijā, jo iepriekš sociālajos tīklos regulāri bija dalījusies ar informāciju par to, ka „kaķītis meklē saimniekus”. Mēģinājumi regulāri atbalstīt un sniegt palīdzību sakrita ar darba devēja vērtībām.

Veiksminieces formula: Pat, ja tu dzīvi redzi kā glāzi, kas ir „līdz pusei tukša”, nevis „līdz pusei pilna”, viedoklis ar plus zīmi publiskajā telpā tavai karjerai var kļūt izšķirošs, jo ikviens darba devējs grib redzēt enerģisku un pozitīvu cilvēku. Tāpēc ik pa laikam paskaties, ko tavs profils stāsta par tevi un paanalizē šo informāciju, kuru var apskatīt arī tavs nākamais darba devējs. Pamēģini google ievadīt savu vārdu un uzvārdu un pārbaudīt, kāda informācija un fotogrāfijas par tevi tur atrodamas.

Darbs kabinetā nav visa tava dzīve

Lai gan Latvijā tas vēl nav visai populāri, bet daudzās ārvalstīs jau novērtē cilvēka iesaistīšanos labdarības organizācijās, nevalstiskajā sektorā, brīvprātīgo darbā, jo visās šajās vietās tiek attīstītas visdažādākās prasmes, turklāt vērtības, kuras aizstāvi, var šķist interesantas tavam darba devējam.

Ja saki:

Lai vērtē mani pēc darbiem, nevis aktivitātēm sociālajos tīklos

Atbild Jolanta Cihanoviča: Tad, kad mēs jau strādājam, būtība par mums stāsta krietni vairāk nekā imidžs. Bet, ja tu apsver domu par pakāpienu karjerā, ir svarīgs gan imidžs, gan būtība. Sociālie tīkli (īpaši blogi) ir lielisks palīglīdzeklis, lai ļautu citiem tevi iepazīt dziļāk. Bet galvenais – tu kļūsti redzama! Un mums ir jāmācās sevi pārdot. Protams, sociālie tīkli nav vienīgais kanāls, kur par darbinieku iegūt informāciju. Tas, kā tu līdz šim esi strādājusi un ko esi darījusi, par tevi stāsta krietni vairāk. Latvija ir tik maza zeme – ja par tevi nav nekādas informācijas, ir pieci citi cilvēki, no kuriem uzzināt personiskāku viedokli par tevi.

Atbild Indra Melbārde: Ja būs divi kandidāti uz vienu amatu, kas uzskatīs „lai vērtē mani pēc darbiem”, bet viens no viņiem būs pozitīvi redzams, visticamāk, darbā tiks pieņemts redzamais. Jebkurā gadījumā darba devējs informācijas meklējumos par nezināmu cilvēku var ielūkoties sociālajos tīklos. Kas ir labāk – vai viņš tevi redz vai neredz? Es drīzāk esmu „par” sociālajiem tīkliem, tikai vajag gaumīgi un korekti paust savu viedokli un neiesaistīties dubļu liešanā. Radot par sevi patīkamu stāstu, tu izskatīsies stabilāka un pārliecinošāka, ja stāsts būz īsts, atbildīs tavai iekšējai sajūtai un pārliecībai.

----------

Un, protams, varu:  

gan paprasīt lielāku algu, gan augstāku amatu

* Nodrošini, lai tavs darbs ir labā kvalitātē. Reizēm ar savu uzvedību demonstrējam, ka mums nepatīk darbs, rādam sliktus rezultātus, un tad ejam runāt par citu amatu un citu atalgojumu. Tas ir riskants, pat bezjēdzīgs solis, jo signalizē: netieku galā pat ar šo darbu, dodiet man citu! Ja tu stāsti par sevi, ka tev vajag naudu un mājās ir trīs nebaroti bērni, netērē laiku, jo tas interesē tikai labdarības organizācijas un sociālos dienestus.

* Saproti spēles noteikumus, par ko uzņēmumā palielina algu. Ir uzņēmumi, kuros jānodrošina spīdoši rezultāti, lai runātu par iespējamu algas palielinājumu. Ir uzņēmumi, kas palielina algu katru gadu par to, ka esi lojāls un izpildījis uzdevumu. Diemžēl ir uzņēmumi, kas maksā vairāk tikai tad, kad cilvēks gatavojas iet prom. Ir uzņēmumi, kas palielina algu tiem, kas iet un prasa. Tad jāiet un jāprasa! Klusi strādāt cerot, ka tevi novērtēs, šajā gadījumā nederēs. Cits jautājums – vai uzņēmumam būs ko piedāvāt.

* Izstāsti, ko darba devējs iegūs. Pamato, kāpēc tu vēlies lielāku algu. Ir jābūt pamatojumam un vēstījumam – man ir ambīcijas, mērķi, es gribu augt, vēlos zināt, kas mani gaida uzņēmumā, jo galu galā – ir brīvais darba tirgus. Nevajag sevi lielīt, bet runāt par sevi labu. Uzņēmums ir gatavs piedāvāt lielāku atalgojumu vai augstāku amatu, ja redz, ka tu vari viņam dot vairāk, būt efektīvāka un labāka un ka uzņēmums būs ieguvējs. Nāc klajā ar viedokli un ieteikumiem, pastāstot, ko jaunu esi apguvusi un iemācījusies. Jo tikai par to, ko esam iemācījušies, turklāt par uzņēmuma naudu, darba devējs nepiemaksā. Svarīgi, kā jauniegūto informāciju tu vari pielietot. Tāpat, ja uzņēmumā ir atbrīvojusies kāda vakance, uz kuru vēlies kandidēt, izrādi iniciatīvu. Maldīgi domāt, ka, cītīgi pildot savus pienākumus, vadītājs to pamanīs un pats piedāvās tev kandidēt uz vakanto vietu, par kuru visu mūžu esi sapņojusi.

Visbiežāk algas pielikumu un paaugstinājumu amatā saņem tie, kas prot sevi pārdot, – pamatot, ka tieši viņi spēs dot uzņēmumam lielāku labumu jau tuvākajā nākotnē.

* Paprasi īstajā brīdī! Ja reizi gadā vai reizi pusgadā vadītājs veic darba pārrunas ar katru strādājošo individuāli, neuztver to kā formalitāti, bet izmanto šo laiku, kad tiek nosprausti jauni mērķi, kā iespēju, lai izteiktu savu viedokli. Tā ir īstā reize, lai runātu arī par darba samaksu vai pakāpienu karjerā. Iespējams, tu rādi ļoti labus rezultātus, bet varbūt patreizējā tirgus situācijā ir liela konkurence un uzņēmums iegulda lielus finanšu līdzekļus, lai noturētos tirgū vai iegūtu lielāku tirgus daļu. Līdzīgi būtu, ja bērns prasītu vecākiem naudu, redzot, ka tā šobrīd „izkūst” vecmāmiņas ārstēšanā. Atbilde var būt arī „nē”.

* Pieņem atbildi „nē”. Kādas var būt sekas, ja tu ej un prasi algas pielikumu? Atbilde var būt noliedzošana bet kopumā situācija ir ar plus zīmi, jo esi izrādījusi iniciatīvu, esi pārliecināta par savām spējām un vērtē sevi augstāk. Turklāt – tu esi bijusi redzama! Iespējams, konkrētajā mirklī nav iespējams tev piedāvāt ne citu amatu, ne lielāku algu, bet darba devējs šo tikšanos atcerēsies un rēķināsies ar tevi, vienalga, kādā jautājumā būsi vērsusies – vai par to, ka vēlies lielāku algu, vai labākus darba apstākļus vai kondicionieri vasarā. Ar vienu noteikumu – ja vien tu nekļūsti kašķīga.

Tik vienkārši: Ja tev šķiet, ka tevi nenovērtē, runā ar darba devēju, bet, ja joprojām jūties nenovērtēta, ej prom, un izvēlies pati savu ceļu!

Ja saki:

Es daru savu darbu labi, bet negribu uzbāzties

Ja tu noklusē savas ambīcijas, baidoties, ka citi tevi uztvers par pārāk ambiciozu personu, var notikt tā, ka darba devējs tā arī nekad neuzzina tavas vēlmes, un situācijā, kad radīsies karjeras iespējas, par tevi pat neiedomāsies, jo nebūsi devusi nekādas zīmes. Starp citu, Latvijā ir uzņēmumi, kur ar aizdomām rezervēti skatās uz darbiniekiem, kas dažu gadu laikā nav pieteikušies uz paaugstinājumu amatā. 

Citi raksti

  • Cel savas akcijas

    Šis ir personību laikmets, un uzņēmums pirks tevi – personību, nevis vienu no masas. Vai atceries, kāpēc izvēlējies tieši konkrēto zobārstu vai kosmetologu, pie kura dodies gadiem ilgi? Vai dzirdēji par viņu labas atsauksmes? Reklāmas uzrunāja? Varbūt tev viņu ieteica? Kļūsti arī tu pamanāma un iemācies pārdot sevi gan esošajā uzņēmumā, gan konkurences tirgū, ja apsver domu par iespējamām pārmaiņām.

  • Kā dzīvot viegli?

    Jau gadu mēģinu atrisināt šo rēbusu – kā dzīvot viegli? Šis jautājums kļuvis aktuālāks par visiem citiem, un tā vietā, lai kunkstētu, ka nemitīgi jāskrien, mēģinu izdejot cauri dienai. Tā vietā, lai pārdzīvotu un šķiestu savu enerģiju izplatījumā, cenšos risināt problēmas uzreiz, nevis par tām pārdzīvot. Mēģinu noķert viegluma sajūtu ik dienas, un, zini – arvien biežāk izdodas!

  • Lai pusmūžs un vecums nav bieds

    Nopietnie un mazkustīgie noveco ātrāk!

  • „Kā būt laimīgai attiecībās” treniņseminārs

Mūsu klienti