Lai pusmūžs un vecums nav bieds - Personības pilnveidošanas centrs
  • +37167292808
  • +37128336927

Cilvēks ir veidots no uzskatiem. Kam viņš tic, tas viņš ir. Johans Volfgangs fon Gēte

Lai pusmūžs un vecums nav bieds

30.09.2015 Valija Beluza
Konsultē Personības pilnveidošanas centra vadītāja,
personīgās meistarības trenere Indra Melbārde

Nopietnie un mazkustīgie noveco ātrāk!

Publicēts:
"Kursas laiks", 2015. gada septembris

Jauns un sprogains. Vecais plikpauris, tā vienu un to pašu personu teic pensionāre un meitene. Divdesmitgadnieks met kāru aci uz dārgu auto un privātmāju. Uz ieteikumu gudri izvēlēties profesiju, dūšīgi studēt un strādāt, lai tam pietuvotos divdesmit gadu laikā, jaunietis atspurdz: ap četrdesmit būšu vecs, man to vairs nevajadzēs. Vecuma definējums, protams, atkarīgs no vērtētāja skatu punkta. Bet kad īsti iestājas vecums?

Kam grūti samierināties ar dabisko organisma “amortizācijas ” procesu, priecē Pasaules veselības aizsardzības organizācijas  (PVAO) noteiktie vecuma periodi: 60-75 – pusmūža, 75 – 89 - veci, vecāki par 90 - ilgdzīvotāji.

Kāpēc daži cilvēki nodzīvo ar gaišu un apskaidrotu prātu līdz simts gadiem, bet citi noveco jau ap četrdesmit vai mūža distanci beidz ātrāk? To izrādās nosaka personīgi izvēlētais dzīves ceļš, ko regulē dvēsele, palīdzot līdzsvarot garīgo un bioloģisko attīstību.

Latvija – padzīvojušu dāmu valsts 

Tā kādā radio intervijā radio raidījumā sacīja Rīgas Paula Stradiņa universitātes profesors, gerontologs Jānis Zaļkalns: “Latvija šobrīd ir padzīvojušu dāmu valsts. Sieviešu vidējais dzīves ilgums ir 77,4 gadi, vīriešu 66,3 gadi. Tātad starpība – 11 gadi.”

Viņaprāt, lai sasniegtu pieklājīgu vecumu un dzīves kvalitāti nepieciešamas trīs pamata lietas – veselība, sociālie kontakti un ekonomiskā situācija. Augsto vīriešu mirstību spēcīgi ietekmē alkoholisko dzērienu lietošana, bet ir arī citi pāragras nāves iemesli. Piemēram, cilvēki neizjūt dzīvē harmoniju. “Kādreiz pret šādu terminu izturējās kā pret tekstu no izklaides žurnāliem, taču no harmonijas ļoti daudz atkarīgs. Kā tad tā var būt, ka veselam cilvēkam pēkšņi konstatē vēzi pēdējā stadijā? Ir nepieciešama harmonija, bet tas ir darbs ar sevi,” teica zinātnieks.

J. Zaļkalns uzskata, ka padzīvojuši cilvēki nedrīkst apstāties, jāturpina sevi pilnveidot, organizējot savu dzīvi. “ Līdz ko cilvēks sāk domāt, ka visu mūžu smagi strādājis, un tagad ir pelnījis atpūtu – tas ir beigu sākums.”

PVAO izpētījusi, ka ilgu mūžu par 50% nosaka cilvēka dzīvesveids, par  par 20% - apkārtējā vide un ekoloģija, par 10% to nosaka veselības aizsardzība un par 20%  - iedzimtība. Ar iedzimtību ir saistītas apmēram 2000 slimības un defekti, tai skaitā dažas akluma un kurluma formas, garīgā atpalicība, hemofilija, kā arī vielu maiņas traucējumi.

Cik vecs ir vecs?

Anti- Aging jeb pretnovecošanās pētnieki zina, ka pārmaiņas ķermenī  sākas jau no 15 gadu vecuma, kad parādās osteohondroze, mugurkaula skrimšļu nodilšana. Ap 20 gadiem tiek novērota  pakāpeniska, praktiski nemanāma redzes, dzirdes, garšas un ožas pasliktināšanās. 30 gadu vecumā sāk kristies  estrogēna, testosterona daudzums organismā, samazinās kaulu blīvums, noturība pret stresiem, pavājinās muskuļu šķiedras. Ap 35 vairumam cilvēku novēro pakāpenisku ādas tonusa zudumu, ko izsauc kolagēna sintēzes samazināšanās organismā.

Ap 40 gadiem iedzīvotāju pamatmasa izjūt sirds un asinsvadu darbības pasliktināšanos, sāk formēties žultsakmeņi, pasliktinās toksīnu filtrācija. Uz šo parādību fona pakāpeniski vājinās uzmanība, pasliktinās atmiņa.

45 – tas ir vecums, kad sāk kristies smadzeņu viļņu ātrums, palielinās uzņēmība pret infekcijām un pazeminās urīnpūšļa tonuss.

Savā 50-gadu jubilejā vairums cilvēku atzīst seksuālās tieksmes zudumu, bet speciālisti konstatē plaušu funkciju samazināšanos.

Pēc sešdesmit biežākas kļūst krasas garastāvokļa maiņas, nepamatots nemiers un raizes. Dažs septiņdesmitgadnieks, mocīdamies ar kaitēm, savu dzīvi vērtē kā norakstāmu.

Veca cilvēka dzīvesveidā ir raksturīgas divas galvenās pazīmes: nopietnība (stresi un depresija) un mazkustīgums. Mūsu ķermeņa attīrīšanas sistēma ir limfātiskā sistēma, kas pilnvērtīgi darbojas tikai daudz kustoties. Ja limfātiskā sistēma strādā ļoti lēni, ķermenis piesārņojas un saindējas.    

Dzinulis – enerģija

Laikraksts “The Telegraph” raksta, ka cilvēkam pusmūžs sākas līdz ar 30. dzimšanas dienu, bet beidzas, sasniedzot 50 gadus. Jubilāriem mēdzam teikt, ka cilvēks ir tik vecs, cik vecs jūtas.

Personības pilnveidošanas centra direktore, personīgās meistarības trenere Indra Melbārde uzskata, ka mūža viducītis ir četrdesmit pieci un par to, kā saglabāt enerģiju, možumu un dzīvesprieku, ir jādomā savlaikus. Kādu motivē un iedvesmo pozitīvs piemērs, citu -  kāds bēdu sagrauzts, ļoti slims cilvēks, kura vietā negribas būt.

Ja cilvēks ilgstoši ir negatīvās emocijās, ikdienā saskata tikai negatīvo, oganisms izdala attiecīgus hormonus, kas negatīvi ietekmē veselību.

Strādājot kopā Inesi Ziņģīti, trenere ar apbrīnu vērojusi, kā septiņdesmitgadīgā kundze, kas pati izcēlusi sevi no lielas krīzes un kā ar savu dzīvesprieku un enerģiju iedvesmo citus.  

Kāda divdesmit piecus gadus jauna meitene mērķa kursos rakstījusi, ka vēlas reiz kļūt par dzīvespriecīgu večiņu, kura saprot dzīves likumsakarības un laimīgi bauda vecumdienas “Jaunības kults sāk pamazām iziet no modes, cilvēku prātos parādās atziņa, ka briedums un vecums ir vērtība. Es pati negribētu atpakaļ savos divdesmit, trīsdesmit gados, jo dzīves saprašanu jau skolā mums neiemāca. Taustīšanās, pieres apdauzīšana ir sāpīga. Protams, svarīgi, kādā vidē augam, attiecības ģimenē, bet izpratne vienalga nāk ar gadiem.”

Uzņemties atbildību!

Atbildības uzņemšanās par savu domāšanu, veselību un attiecībām – joprojām aktuāla tēma, ko vajadzētu mācīt jau bērnudārzā un paturēt prātā visu mūžu pārliecināta I. Melbārde.

“Ja pastāvīgi domājam “ka tikai nebūtu slimi”, “ka tikai nebūtu veci un bezspēcīgi”, mēs paši sevi uz to programmējam. Dažam ir vieglāk vaimanāt par visu slikto, nekā piepūlēties, saskatīt labās lietas sev apkārt un sākt kaut darīt dzīves uzlabošanai. Ja uzņemos atbildību par savu dzīvi, tad esmu tās saimnieks. Ja neveiksmēs vainoju valdību, pasaules kārtību, radiniekus, kaimiņus vai bēgļus, tad esmu dzīves upuris.”

Paaudze, kas tagad ir mūža otrajā pusē, atceras laikus, kad atbildību par iedzīvotāju izglītību un veselību pilnībā uzņēmās valsts. Tagad viss maksā tik, cik maksā, un tas daudziem liek savai veselībai veltīt lielāku uzmanību un  ir taču lietas, ko varam sevis labā darīt par nelielu  maksu vai par velti.

Kad bērni izauguši, no ligzdas izlidojuši, ikdiena ar kaut ko jēgpilnu jāpiepilda, sava dzīve gudri jāpielāgo jaunajai situācijai.  Seniori var iesaistīties dažādās interešu kopās, pašdarbības kolektīvos, baznīcas aktivitātēs, sporta sekcijās. Iespēju ir gana daudz.

Ievies prieka grāmatiņu!

“Katrā pagastā taču ir vietas, pa kurām var staigāt vai nūjot. Izšķirošais – kā skatos uz dzīvi  - caur melnām vai krāsainām brillēm - akcentēju labo vai turpinu dzīvot padomiskā domāšanā, uzskatot, ka  visi turīgie cilvēki ir slikti un veiksmīgie – negodīgi,” I. Melbārde atgādina par pozitīvo domāšanu “Pusmūžā nav vērts prātot, kas nav izdevies. Jānovērtē, kas lielās un sīkās lietās veicies, kas sasniegts, a ko lepojos - bērni, mazbērni, skaists  dārzs, koši rokdarbi vai labdarība. Priecāties, ka man ir laba veselība, jauki kaimiņi, skaistas asteres utt. Varbūt vērts lepoties ar savu biznesu, māju, kaķi vai suni. Svarīgi, uz ko vēršam uzmanību! “Paņemt mugursomā” labās lietas, padomāt, kā uzlabot veselību, piepildīt sen lolotu sapni. Enerģija rodas, darot to, kas patīk, un pensijas laiks ir īstais brīdis, lai īstenotu kādus sapņus, kam iepriekš nebija laika.

Daudzi seniori veiksmīgi apgūst jauno interneta ierīču lietošanas prasmes un tas paver pavisam jaunu pasauli. Ja kāds nevēlas – vainīgo nav,  katrs pats veido savu dzīves telpu ar materiālo situāciju, atbild par savu veselību un attiecībām ar līdzcilvēkiem.

“Galvenais – paturēt gaišu skatu uz dzīvi. Iekārto “prieka grāmatiņu”, kur ik vakaru ierakstīt patīkamos dienas notikumus, kas sagādāja prieku,  piemēram, skaisti sārtu kļavu, labu filmu, satiktu jaunības paziņu,  kūkas gabaliņu, ar ko pacienāja kaimiņiene utt.. Centies būt kopā ar pozitīvi domājošiem cilvēkiem, lai apspriestu tevi interesējošas tēmas, nevis negācijas,” rosina Indra Melbārde.   Smadzeņu  darbības uzlabošanai nepieciešama jauna informācija, jaunas darbības, atmiņas trenēšana, fiziskas aktivitātes.

Veselības ābecīte senioriem

Gerontoloģija - zinātne, kas pēta cilvēka novecošanas problēmas, izdala  četrus novecošanas veidus:

  • hronoloģiskā novecošana - skaitot gadus no dzimšanas brīža;
  • bioloģiskā novecošana - attiecas uz fiziskām izmaiņām organismā, kas katram var būt atšķirīgas;  
  • psiholoģiskais vecumu apliecina izmaiņas intelektuālajos un mentālajos procesos, personības izmaiņas;  
  • sociālā novecošana ir saistīta ar cilvēka sociālajām lomām, sociālo statusu, mijiedarbību izmaiņās ar pārējo sabiedrību.

Citi raksti

  • Cel savas akcijas

    Šis ir personību laikmets, un uzņēmums pirks tevi – personību, nevis vienu no masas. Vai atceries, kāpēc izvēlējies tieši konkrēto zobārstu vai kosmetologu, pie kura dodies gadiem ilgi? Vai dzirdēji par viņu labas atsauksmes? Reklāmas uzrunāja? Varbūt tev viņu ieteica? Kļūsti arī tu pamanāma un iemācies pārdot sevi gan esošajā uzņēmumā, gan konkurences tirgū, ja apsver domu par iespējamām pārmaiņām.

  • Kā dzīvot viegli?

    Jau gadu mēģinu atrisināt šo rēbusu – kā dzīvot viegli? Šis jautājums kļuvis aktuālāks par visiem citiem, un tā vietā, lai kunkstētu, ka nemitīgi jāskrien, mēģinu izdejot cauri dienai. Tā vietā, lai pārdzīvotu un šķiestu savu enerģiju izplatījumā, cenšos risināt problēmas uzreiz, nevis par tām pārdzīvot. Mēģinu noķert viegluma sajūtu ik dienas, un, zini – arvien biežāk izdodas!

  • Lai pusmūžs un vecums nav bieds

    Nopietnie un mazkustīgie noveco ātrāk!

  • „Kā būt laimīgai attiecībās” treniņseminārs

Mūsu klienti